Jan de Brandweerman
Afgelopen dinsdag, 15 maart, hadden we iemand van de brandweer in de klas, die van alles vertelde over brand, melding van brand, brandmelders en het voorkomen van brand. Hij stelde zich voor als Jan de brandweerman. Hij vertelde heel boeiend. Maar de sirene van de rookmelder vonden enkele kinderen echt niet prettig. Wel heeft hij aan de kinderen gevraagd wie er thuis een rookmelder had. Niet iedereen kon hier antwoord op geven, maar iedereen zou het thuis navragen. Vrijdag 1 april, geen grap, mogen wij als groep 3 en 4, het podium op. Wie van u heeft nog oude lakens die wij kapot mogen knippen? Lees verder …
1 tegen allen
Vanmorgen hebben we in de bieb onze prijs in ontvangst genomen van de ‘1 tegen allen competitie’ We kregen taart, cake, slagroom, chocolade-eitjes en drinken. De mevrouw van de bieb vond dat de kinderen (onder leiding van juf Anne) de opdrachten supergoed hadden gemaakt. Ze vond het een hele mooie map! Op de terugweg (we waren lopend) hebben we ook nog even de verkeersborden besproken, die we onderweg tegenkwamen. Handig voor het verkeersexamen van groep 7.
De musical is bekend!!
Vanaf nu kunnen de kinderen via de website en een app de musical bekijken. Zie voor meer informatie de onderstaande link: Alles overboord
De laatste maanden…
Nog even en dan zit de tijd op de Kamperfoelieschool erop voor de kinderen van groep 8! Iedereen verheugt zich op het kamp en de musical, maar daarnaast wordt er natuurlijk hard gewerkt. Huiswerk Elke woensdag krijgen de kinderen huiswerk mee voor rekenen. Op vrijdag krijgen de kinderen een werkblad voor spelling mee naar huis en daarnaast moet nieuwsbegrip XL gemaakt zijn. Dat is een les op de computer, die de kinderen thuis kunnen maken. Om extra te oefenen met begrijpend lezen, zouden de teksten uit het archief op de website van nieuwsbegrip gemaakt kunnen worden. Elk kind heeft een eigen inlognaam en wachtwoord. Eindcito Lees verder …
Zonnestelsel van groep 6 is klaar!
De afgelopen weken heeft groep 6 bij het thema planeten (Meander, aardrijkskunde) gewerkt aan het maken van een kopie van ons zonnestelsel. In groepjes hebben ze eerst hun ‘eigen’ planeet onderzocht. Daarna hebben we samen de gegevens verwerkt in een model. Het ziet er prachtig uit en ik ben trots op het resultaat en de inzet van de groep. Het model staat in de hal bij het lokaal van groep 5/6a dus mocht u het willen bewonderen, dan bent u van harte welkom! Vraag ook gerust eens aan een van de leerlingen, die u vast een bijzonder ‘weetje’ kan vertellen over een planeet.
Weer aan de slag na de vakantie
De vakantie zit er alweer op en we zijn weer begonnen! Met taal zijn we nu bezig met het thema “draaien”. Alles wat met draaien te maken heeft bespreken we. Denk aan fietswielen, tandwielen, een zweefmolen, wieken enz. De kinderen leren de betekenis hiervan. We hebben net allemaal fietsen bekeken van 0 tot nu. Wat een verschil zeg met vroeger toen er nog massief houten banden omheen zaten. En wat massief betekent kunnen de kinderen echt heel goed uitleggen, vraag maar! Met rekenen is groep 5 druk bezig met keersommen, deelsommen en omtrek en oppervlakte. Best wel ingewikkeld, maar we herhalen veel en ze doen Lees verder …
thema: lente
We beginnen met een taalweek. Kip is bij dit thema ons basiswoord: deze letters/klanken leren we. Met dit woord rijmen we (kip, wip, sip). We oefenen met de letter ‘k’: in welk woord hoor je deze letter/klank. Mollie de mol verdeelt woorden in klankgroepen (vlin-der, vo-gel-nest-je, nar-cis). Daarna volgen 2 rekenweken met o.a. figuren naleggen, spiegelen, cijfersymbolen benoemen en splitsen. In de klas richten we een lentehoek, waar jonge dieren “wonen”in. Er zijn al mooie tulpen gevouwen en gestempeld. Als het weer het toelaat, gaan we zaaien in een paar bakken van onze schooltuin.
De zon is klaar, nu jullie planeten nog!
Groep 6, voor ons planetenproject is de zon klaar, nu jullie planeten nog! Na de vakantie maken jullie de planeten af en kunnen we ons zonnestelsel tentoonstellen. Een vraag waar jullie vast over na kunnen denken: Hoe zetten we de planeten nou op een goede volgorde en goede afstand van de zon? Tot slot, zorgen jullie er voor dat de informatie over jullie planeet helemaal klaar is? Ik zie jullie woensdag weer bij Meander!!! Meester Pascal
Nieuwe methode voor groep 3
Dit jaar heeft groep 4 een nieuwe methode gekregen voor taal, spelling en lezen. Nu heeft ook groep 3 een nieuwe methode: veilig leren lezen: de Kim versie. We hebben heel veel leuke nieuwe leesboekjes ontvangen. Ook het letterbord is nu al populair. In de vakantie ga ik alles bekijken, zodat we na de vakantie meteen én op de goede manier ermee aan de gang kunnen. In de agenda heb ik een aantal data toegevoegd waarop we extra gym hebben. Nu boffen we met 2 sportcoaches op de dinsdag en de vrijdag. Mark en Mike gaan een half uur met de kinderen spelletjes doen. Omdat Lees verder …
Op bezoek bij de dierenwinkel.
Op bezoek bij de dierenwinkel. Wij zijn met de groep met het thema beroepen bezig, de kinderen leren van alles over beroepen, zo hebben we een kapsalon in de klas gehad en hebben we vrijdag jl. een bezoekje gebracht aan de dierenwinkel, de kinderen hebben gevraagd en gezien wat ze daar allemaal verkopen: dierenvoeding, riemen, speelgoed en natuurlijk echte dieren. Er was van alles: vissen, vogels, konijnen, cavia’s, hamsters en de “huispoes” .Sommige dieren mochten, zij het heel voorzichtig, geaaid worden. Op de heenweg hebben wij, als bedankje voor de aardige medewerksters van deze winkel, Een doosje chocolaatjes gehaald, ook hier hebben we de winkel Lees verder …