leermethodes

De Kamperfoelieschool wil graag actueel en boeiend onderwijs bieden. Dit betekent dat we regelmatig kijken naar ons aanbod, onze methodes en onze manier van werken. Met regelmaat vernieuwen we methodes en implementeren we vernieuwingen in onze aanpak met de kinderen. Hier kun je lezen welke recente ontwikkelingen zijn ingezet.

Semsom

In de kleutergroepen wordt er gerekend met Semsom. Deze methode heeft een hoofdpersoon, het aapje ‘Semsom’ en samen met die aapje wordt er veel aan voorbereidend rekenen gedaan. Alle lessen staan in het teken van ‘doen’. De kinderen leren spelend, dansend en bewegend alle voorwaarden van het rekenen.

estafette 3

In het schooljaar 2022-2023 hebben wij de methode ‘Estafette 3’ geïmplementeerd, uit diverse onderzoeken blijkt dat dit momenteel een van de beste methodes is voor voortgezet technisch lezen. De methode wordt in groep 4 tot en met 8 gebruikt voor technisch lezen en begrijpend lezen.

foutloos rekenen

In het schooljaar 2023-2024 zal groep 8 een pilot draaien met de methodiek van ‘foutloos rekenen’, dit is een aanpak waarbij gekozen wordt voor het aanleren van 1 rekenstrategie bij een soort som. Het maakt dan niet uit of de som  24+59= of 123.524+276,359= uitgerekend moet worden, de aanpak blijft hetzelfde.